de motorboot over de Turfroute

Varen op veenkanalen

De varende politieman Rene Wessels heeft een nieuwe videoband gemaakt van een aantrekkelijke motorboottocht. Twee jaar geleden ( zie Motorboot van juni 1999 ) trok hij de aandacht met een videofilm over het varen op de Groningse kanalen. Vorige maand bracht hij een tweede film uit, gewijd aan een vaartocht over de veenkanalen in het oosten van het land. De titel ' Varen op de Turfroute ' is enigszins misleidend, omdat hij veel meer veenkanalen beschrijft dan die van de inmiddels overbekende Turfroute. ( maar dat zijn dan ook niet de enige bevaarbare veenkanalen in de oostelijke provincies). Wessels neemt onder andere ook de Drentse Hoofdvaart, Noord-west Overijssel en een paar Friese kanalen mee in zijn beeldverslag.

De tocht, die 230 kilometer lang is, begint bij Akkrum in Friesland, dat hij met zijn Pedro 33 heeft bereikt via het Prinses Margrietkanaal. Wessels, die zijn filmhobby met varen combineert, zoekt bij voorkeur landelijke routes met vriendelijke dorpen en veel vrije ligplaatsen. Ook besteedt hij aandacht aan bezienswaardigheden, zoals lokale musea en oudheidkamers. Ook bruggen en sluizen hebben zijn belangstelling. Wessels' nieuwe film ( die net als de vorige 52 minuten duurt ) ziet er professioneler uit dan zijn eerste, terwijl hij het hoge informatiepeil heeft weten vast te houden. Je ziet veel dingen, die je graag wilt weten, omdat hij kijkt met het oog van de watersporter. Die ongeveinsde belangstelling voor vaarwegen, kunstwerken, landschappen en boten geven ook deze film iets mee dat de toerschipper aanspreekt.